Έχετε απορίες?
210 80 88 258
info@health-studies.gr
Εγγραφή Σύνδεση
No apps configured. Please contact your administrator.

Login with your site account

No apps configured. Please contact your administrator.

Lost your password?

Not a member yet? Register now

Health Studies – integrated (HSi)Health Studies – integrated (HSi)
  • Αρχική
  • Η Σχολή
    • Σκοπός
    • Προγράμματα Σπουδών
    • FAQs
    • Εκδηλώσεις
    • Ταυτότητα
  • Μαθήματα

    Προγράμματα

    Εκπαίδευση

    • Εκπαίδευση στη Ρεφλεξολογία
      • Σκοπός
      • Οργάνωση Σπουδών
      • Πρόγραμμα Σπουδών
      • Εγγραφή – Ημερομηνίες – Δίδακτρα
      • Αίτηση Εγγραφής
      • Εκπαιδευτικοί στόχοι
      • Μαθησιακοί στόχοι

    Μετεκπαίδευση

    • Κλινική Ρεφλεξολογία
      • Σκοπός
      • Πρόγραμμα Σπουδών
      • Εγγραφή – Ημερομηνίες – Δίδακτρα
      • Αίτηση Εγγραφής
      • Εκπαιδευτικοί & Μαθησιακοί στόχοι

    Σεμινάρια

    • Εφαρμοσμένη Ζωνοθεραπεία
    • Διαχείριση Πόνου με Ρεφλεξολογία
    • H Νευροβιολογία της Ρεφλεξολογίας

    ΙΔΙΑΙΤΕΡΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ

    Ιδιαίτερα Μαθήματα one2one
  • Έρευνα
  • Blog
  • Επικοινωνία
  • Αρχική
  • Η Σχολή
    • Σκοπός
    • Προγράμματα Σπουδών
    • FAQs
    • Εκδηλώσεις
    • Ταυτότητα
  • Μαθήματα

    Προγράμματα

    Εκπαίδευση

    • Εκπαίδευση στη Ρεφλεξολογία
      • Σκοπός
      • Οργάνωση Σπουδών
      • Πρόγραμμα Σπουδών
      • Εγγραφή – Ημερομηνίες – Δίδακτρα
      • Αίτηση Εγγραφής
      • Εκπαιδευτικοί στόχοι
      • Μαθησιακοί στόχοι

    Μετεκπαίδευση

    • Κλινική Ρεφλεξολογία
      • Σκοπός
      • Πρόγραμμα Σπουδών
      • Εγγραφή – Ημερομηνίες – Δίδακτρα
      • Αίτηση Εγγραφής
      • Εκπαιδευτικοί & Μαθησιακοί στόχοι

    Σεμινάρια

    • Εφαρμοσμένη Ζωνοθεραπεία
    • Διαχείριση Πόνου με Ρεφλεξολογία
    • H Νευροβιολογία της Ρεφλεξολογίας

    ΙΔΙΑΙΤΕΡΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ

    Ιδιαίτερα Μαθήματα one2one
  • Έρευνα
  • Blog
  • Επικοινωνία
  • Home
  • Ρεφλεξολογία: Κατανοώντας το ρόλο της διέγερσης των αντανακλαστικών
Figure 3. Unit used for stimulation of the top of the foot at the base of the toes.

Title

Understanding the role of stimulation in reflexology: development and testing of a robotic device.

Authors

Flynn, Louis & Bush, Tamara & Sikorskii, A & Mukherjee, Ranjan & Wyatt, G.

Published

European Journal of Cancer Care · 20 . 686-96, September 2011

Keywords

reflexology, breast cancer, symptom management, robotic device,

Download the file

Abstract

Reflexology is a common choice of women with breast cancer as supportive care during treatment. It involves stimulation of specific locations of the feet called reflexes using a specialised walking motion with the thumb of the reflexologist.

Reflexology has shown potential for the successful management of cancer and treatment related symptoms and improvement in physical functioning; however, to date, the mechanism of action for these improvements is unknown.

One confounder to the study of reflexology is the ‘human factor’. To study the effects of the stimulation of the reflexes independent of the ‘human factor’, there is a need for an alternative method for the delivery of reflexology.

Introduction - Aim

The purpose of this work was to begin to uncover the specific components of reflexology which may or may not play a role in symptom management and improvements in physical functioning among cancer patients. Testing against hands-on reflexology is planned in the future, as the device may provide an alternative for some cancer patients who are homebound. The intent of this line of work is not to replace a therapist, but rather to advance the science by isolating the key active ingredients of reflexology, and in the long run possibly offer in-home or in-clinic options for some patients.

While multiple studies have investigated the effect of reflexology on HRQOL of cancer patients, there is no single scientifically established mechanism of action for how reflexology affects HRQOL outcomes including symptoms and function. One theory suggests that the mechanism of action is that the nerve endings in the feet connect with different areas of the body, and the direct pressure on a specific nerve ending of the foot stimulates the corresponding area of the body for symptomatic relief (Hodgson 2000). According to this theory, specific areas of the foot (reflexes) correspond to specific organs or systems of the body (Fig. 1), and thus manipulation of these specific areas can lead to the improvement in symptoms. A protocol that targets reflexes tied to symptoms of breast cancer and its treatment has been developed (Wyatt et al.2005).

In addition to the stimulation of specific reflexes, the ‘human factor’ is also thought to influence outcomes of reflexology. The human factor includes the experience of the reflexologist in finding and stimulating specific reflexes. The interpersonal style of the reflexologist during the session may also be a confounding human factor. In addition, the human touch by itself may have a therapeutic effect, and the touch produced by different reflexologists may be different (e.g. different motion patterns or methods of force application). This variability in the delivery of reflexology that is due to human factor may explain some of the variable effects on patient outcomes.

Thus, to understand the role of stimulation of the reflexes in reflexology, removing the human factor is necessary. One of the ways to remove the human factor is to stimulate the reflexes using a mechanical device.

Figure 2. (A) Robotic reflexology device, exterior view. (B) Mechanism for sole stimulation, showing the inside of the robotic reflexology device. (C) Subject using the device.
Figure 2. (A) Robotic reflexology device, exterior view. (B) Mechanism for sole stimulation, showing the inside of the robotic reflexology device. (C) Subject using the device.

 

Figure 3. Unit used for stimulation of the top of the foot at the base of the toes.
Figure 3. Unit used for stimulation of the top of the foot at the base of the toes.

Material - Methods

This research involves two distinct samples:

  • Sample 1: breast cancer survivors (n = 13);
  • Sample 2: women undergoing chemotherapy for breast cancer (n = 13).

Reflexology protocol

According to a breast cancer-specific reflexology protocol tested in the ongoing RCTs of hands-on reflexology (Wyatt et al. 2005), the reflexes associated with symptoms of breast cancer and its treatment are located in three regions: (1) the sole of the foot; (2) around the base of the ankle on the top of the foot; and (3) at the base of the toes on the top of the foot. During stimulation, the mechanical device mimics the thumb-crawling motion of a reflexologist. The total time for the protocol is 15 min per foot.

Stimulation of the sole of the foot

Seven reflexes are stimulated as discussed below.

  • Spine reflex
  • Lung and diaphragm reflexes
  • Kidneys and adrenal reflexes
  • Spleen reflex
  • Intestinal reflex

Stimulation on top of foot

  • Breast and chest reflexes

Stimulation of the base of the ankle

  • Lymphatic reflexes

(For more details see the full text)

Results

Goal 2

In sample 1, the summary of acceptability ratings in Table 2 revealed very high mean levels for: session duration (4.77), pleasantness (4.69), relaxation (4.77), absence of pain during session (4.46), comfort of leg and foot (4.69), comfort of chair height (4.85) and acceptability of socks worn (5.00). Women were also asked to rate the acceptability of three device sizes for home use. Medium and small sizes received the highest ratings and the current size was rated at the mean of 3.08 (neutral). Furthermore, in sample 1, women were breast cancer survivors who were no longer on treatment and therefore had few symptoms as reflected by the mean symptom severity score of 0.96 (Table 3). The symptom severity and interference and physical function did not change (improved insignificantly) from pre- to post-device sessions, further supporting feasibility and acceptability of the robotic reflexology device.

Table 2. Participants’ acceptability of the device and device sessions (sample 1)
Table 2. Participants’ acceptability of the device and device sessions (sample 1)

Goal 3

In sample 2, the symptom severity significantly decreased (P = 0.02) from pre- to post-device sessions, and physical function improved (P = 0.06) from pre- to post-device sessions. The effect sizes for these improvements expressed as Cohen’s d (difference between means in standard deviation units) were 0.86 for symptom severity and 0.70 for physical function. In Cohen’s classification (Cohen 1988), the cut-off for the large effect size is 0.80, and our results point to the potential efficacy of the device with respect to symptom management and improvement of physical function during chemotherapy.

Furthermore, in sample 2, three women dropped out after the intake interview, and did not complete the device sessions and post-sessions interview. The other 10 women out of 13 in sample 2 (77%) completed both interviews. Of these 10 women, nine completed all four device sessions, and one woman completed three out four. Thus, feasibility of device sessions held in the clinic was supported.

Discussion

Goals 2 and 3

Data from preliminary testing indicate that the application of reflexology through a robotic device was not only acceptable to laboratory patients but showed beneficial trends in decreasing symptom severity and increasing physical function among clinic patients receiving chemotherapy.

The reduction in symptom severity from pre- to post-device sessions was statistically significant (P = 0.02, Table 3). Thus, it is possible that the stimulation of the reflexes alone could be beneficial as supportive care for cancer patients undergoing treatment; however, the efficacy conclusions cannot be drawn from the present study.

The results obtained in our pilot sample of women undergoing treatment could be used to appropriately power a larger study, which would control for extraneous influences via randomisation, and compare device-delivered reflexology to hands-on reflexology and standard care for symptom management.

Table 3. Symptom severity, symptom interference and physical function before and after the device sessions
Table 3. Symptom severity, symptom interference and physical function before and after the device sessions
 
  • Καρκίνος
  • Μηχανισμός Δράσης

Related Items

  • Pain Practice

    Ινομυαλγία: Πρεγκαμπαλίνη και Ρεφλεξολογία για Πόνο και Αϋπνία

    Πόνος, Μυοσκελετικό Σύστημα, Νευρικό Σύστημα
    Zoom
  • Brain activation with Reflexology – fMRI study

    Ενεργοποιήσεις του εγκεφάλου που προκαλούνται με Ρεφλεξολογία στο μεγάλο δάχτυλο του ποδιού

    Μηχανισμός Δράσης, Νευρικό Σύστημα
    Zoom
  • FI-Low-Back-Pain

    Reflexology in patients with Chronic Low Back Pain (CLBP)?

    Μυοσκελετικό Σύστημα, Πόνος
    Zoom

Search

Πρόσφατες έρευνες

  • Ινομυαλγία:

    Ινομυαλγία: Πρεγκαμπαλίνη και Ρεφλεξολογία για Πόνο και Αϋπνία

    Πόνος, Μυοσκελετικό Σύστημα, Νευρικό Σύστημα
    View More
  • Ρεφλεξολογία:

    Ρεφλεξολογία: Κατανοώντας το ρόλο της διέγερσης των αντανακλαστικών

    Καρκίνος, Μηχανισμός Δράσης
    View More

Tags

Eunice Ingham evidence-based reflexology VAS William Fitzgerald Αλγολογία Αρεταίειο Νοσοκομείο Εναλλακτική Θεραπεία Κέντρο Πόνου Καρκίνος Οδηγίες Χρήσης Πόνος Φύλλο Οδηγιών άκρο πόδι άκρο χέρι άνω άκρο έρευνα αγγεία αισθητικοί υποδοχείς ανατομία ανατομία δακτύλων αντανακλαστικά σημεία δάκτυλα επαγγελματίας ρεφλεξολόγος ζωνοθεραπεία ιατρική σχολή ιατρικό συνέδριο κάτω άκρο κλίμακα πόνου κλινική ρεφλεξολογία κλινικός ρεφλεξολόγος λειτουργική ανατομία λεμφοίδημα μάθημα ρεφλεξολογίας μαστός μεταπτυχιακό αλγολογίας νευρικό σύστημα οίδημα παχύ έντερο πρωτόκολλα ρεφλεξολογία σπουδές ρεφλεξολογίας σωμάτια Paccini τεκμηριωμένη ρεφλεξολογία χάρτες ρεφλεξολογίας

Πρόσφατα άρθρα

  • Ρεφλεξολογία στον ΟΚΑΝΑ
  • Μαθήματα Ρεφλεξολογίας 2020
logo-eduma-the-best-lms-wordpress-theme

210 80 88 258

info@health-studies.gr



Σοφία Ραπτοπούλου - Health Studies integrated - ΚΔΒΜ1

Η Σχολή

  • Σκοπός
  • Ταυτότητα
  • Άρθρα
  • Επικοινωνία

Εκπαίδευση

  • Εκπαίδευση στη Ρεφλεξολογία
    • Σκοπός
    • Οργάνωση Σπουδών
    • Πρόγραμμα Σπουδών
    • Εγγραφή – Ημερομηνίες – Δίδακτρα
    • Αίτηση Εγγραφής
    • Εκπαιδευτικοί στόχοι
    • Μαθησιακοί στόχοι

Μετεκπαίδευση

  • Κλινική Ρεφλεξολογία
    • Σκοπός
    • Πρόγραμμα Σπουδών
    • Εγγραφή – Ημερομηνίες – Δίδακτρα
    • Αίτηση Εγγραφής
    • Εκπαιδευτικοί & Μαθησιακοί στόχοι

Σεμινάρια

  • Εφαρμοσμένη Ζωνοθεραπεία
  • Διαχείριση Πόνου με Ρεφλεξολογία
  • H Νευροβιολογία της Ρεφλεξολογίας

Copyright © 2019 Health Studies integrated.

  • Όροι, Προυποθέσεις Χρήσης & Πολιτική Απορρήτου
  • Sitemap

Γίνε Ρεφλεξολόγος

Ακολούθησε ένα συναρπαστικό επάγγελμα σε μια ανοιχτή και αναπτυσσόμενη αγορά εργασίας.

Ξεκίνα τώρα!

Certified School Member of Reflexology in Europe Nexus

Όροι Παρακολούθησης Εκπαιδευτικού Προγράμματος

  1. Η παρακολούθηση των μαθημάτων σε φυσική και ηλεκτρονική τάξη είναι υποχρεωτική, πρέπει να γίνεται ανελλιπώς και πάντως ο αριθμός των απουσιών να μην υπερβαίνει το ποσοστό που ορίζεται στην Οργάνωση Σπουδών. Σε περίπτωση απουσίας ενημερώνεται η Γραμματεία της Σχολής με ευθύνη του σπουδαστή.
  2. Ο σεβασμός των συνεργατών και του περιβάλλοντος της σχολής είναι απαραίτητη προϋπόθεση για την παραμονή και τη συνέχιση των σπουδών.
  3. Οι κωδικοί αριθμοί πρόσβασης στις ηλεκτρονικές υπηρεσίες είναι αυστηρά για ατομική χρήση του σπουδαστή. Η κοινοποίηση σε τρίτο άτομο είναι αιτία αποβολής, χωρίς καμία υποχρέωση επιστροφής των καταβληθέντων διδάκτρων.
  4. Η παραβίαση κανόνων περί πνευματικών δικαιωμάτων και λογοκλοπής, τόσο ως προς το υλικό της ηλεκτρονικής βιβλιοθήκης όσο και ως προς το εκπαιδευτικό υλικό και τις εργασίες, είναι αιτία αποβολής, χωρίς καμία υποχρέωση επιστροφής των καταβληθέντων διδάκτρων.
  5. Η ενημέρωση για τις υποχρεώσεις της εκπαίδευσης– εργασίες, εξετάσεις, πρόγραμμα, κλπ – που αναρτώνται στη φυσική και την ηλεκτρονική τάξη, γίνεται με ευθύνη του σπουδαστή.
  6. Σε περίπτωση νοσήματος που χρήζει προσοχής για την ασφάλεια του σπουδαστή, ενημερώνεται η διεύθυνση της σχολής.
  7. Τα δίδακτρα καταβάλλονται όπως ορίζεται στη σελίδα “Εγγραφή – Ημερομηνίες – Δίδακτρα” της επίσημης ιστοσελίδας του HS-i, https://health-studies.gr
  8. Τυχόν διακοπή της φοίτησης για οποιοδήποτε λόγο, (οικειοθελής ή επιβεβλημένη) δεν συνεπάγεται καμία υποχρέωση επιστροφής των μέχρι τότε καταβληθέντων διδάκτρων. Συνέχεια της φοίτησης μπορεί να γίνει εντός των επόμενων δύο ακαδημαϊκών ετών.
  9. Για τη συμμετοχή στις εξετάσεις κάθε έτους, απαιτείται η εξόφληση των διδάκτρων του αντίστοιχου έτους.
  10. Για τη λήψη πτυχίου απαιτείται η συνολική εξόφληση των διδάκτρων, η μη υπέρβαση του ποσοστού απουσιών και ο μέσος όρος της τελικής βαθμολογίας να είναι πάνω από 5 (σε κλίμακα 0-10).

Δικαιολογητικά Εγγραφής:

Θα καταθέσω τα παρακάτω δικαιολογητικά είτε ηλεκτρονικά με αποστολή στη διεύθυνση info@health-studies.gr, είτε αυτοπροσώπως στη γραμματεία του Health Studies – integrated, είτε ταχυδρομικά στη διεύθυνση Κολοκοτρώνη 10, 14562 Κηφισιά, Αττική.

  1. Φωτοαντίγραφο Αστυνομικής Ταυτότητας ή Διαβατηρίου.
  2. Φωτοαντίγραφο Τίτλου Σπουδών όπως αναφέρεται στις προϋποθέσεις εγγραφής.
  3. Αποδεικτικό διεύθυνσης διαμονής (λογαριασμός οργανισμού/ εταιρείας υπηρεσιών κοινής ωφέλειας).

Υπεύθυνη Δήλωση

Δηλώνω υπεύθυνα ότι:
1. Είμαι 18 ετών και άνω.
2. Αποδέχομαι τους Όρους Παρακολούθησης του Προγράμματος.
3. Όλα τα στοιχεία που δήλωσα στην αίτηση εγγραφής είναι αληθή.
4. Όλα τα δικαιολογητικά εγγραφής είναι αληθή.

Η αποστολή της αίτησης ηλεκτρονικά έχει την ισχύ της υπογεγραμμένης αίτησης και Υπεύθυνης Δήλωσης.

 

Η παραβίαση οποιουδήποτε από τους παραπάνω όρους παρακολούθησης ή η ψευδής δήλωση στοιχείων, είναι αιτία αποβολής από το πρόγραμμα σπουδών χωρίς καμία υποχρέωση από τη σχολή.

Στην ηλεκτρονική τάξη, ο σπουδαστής μπορεί να:
  • Παρακολουθεί σε πραγματικό χρόνο τα προγραμματισμένα μαθήματα της ηλεκτρονικής τάξης (όχι τα μαθήματα της φυσικής τάξης).
  • Μελετά σε χρόνους και ρυθμούς που τον/την εξυπηρετούν το υλικό του κάθε μαθήματος που διδάχτηκε στη φυσική τάξη καθώς και το πρόσθετο βοηθητικό υλικό που αναρτάται.
  • Ολοκληρώνει τα τεστ αξιολόγησης και τις ατομικές ή ομαδικές εργασίες που ανατίθενται από τους καθηγητές.
  • Συμμετέχει στα Φροντιστήρια που ορίζονται από τον κάθε διδάσκοντα για την κάλυψη αναγκών που προκύπτουν κατά την εκπαιδευτική διαδικασία.
  • Συνεργάζεται με τους άλλους σπουδαστές για θέματα εργασιών και μαθημάτων.
  • Ενημερώνεται για τις εκπαιδευτικές δραστηριότητες.